tisdag 4 juni 2013

Konstnären Gustaf Wilhelm Palm


Efter slutad skolgång i Kristianstad kom Palm 1825 till Lund där han fick en vän och gynnare i läkaren Johan Rabbén. Denne bekostade hans studier i teckning för ritmästaren vid LU Anders Arvidsson. Så startar en kortfattad biografi över Palm. Rabbén sponsrade alltså konstnären Palms studier i Lund. I Lund AI:16 framgår att Palm är skriven intill Rabbén tillsammans med ytterligare 2 gossar. Även ritmästare Arvidsson som undervisade Palm är under denna tid skriven på samma ställe som Rabbén (No 213). Denna fastighet som tycks fungera som ett slags elevhem vid denna tid, ägdes tidigare av factor Borg. Den övertogs emellertid av Stäck, finns fortfarande kvar och kallas följdaktligen Stäket.

Palm flyttar vidare till Stockholm 21 okt 1828 efter 3 år för att fortsätta sina konststudier i Stockholm. Den 20:e april 1839 besvarar R ett brev från Palm där det framgår att han fått ett brev från honom daterat 17 dec. året innan. Båda berättar i sina brev att de blivit utsatta för stöld. För R:s del till ett värde av 75 rdr rmt vilket han beskriver som kännbart men inte ruinerande. Sedan försöker R övertala Palm att besöka Skåne och erbjuder rum och hämtning från lämplig hamn. Slutligen ber han Palm att framföra ett tack till professor Kraft med anledning av en middag han bjudits på, oklart när och var. R befinner sig när han skriver brevet på godset Skarhult och adresserar Palm med Barnhus Trädgårdsgatan 19 2 tr Stockholm.

I december 1851 lämnar Palm Rom där han vistats runt 10 år efter att under en tid rest runt i Europa, och beger sig till Paris. Dit anländer senare ett brev från hans konstnärskollega Blommér som Palm högst troligt träffat i Rom tidigare då Blommér vistas där under denna tid. Brevet avhandlar i huvudsak synpunkter på allmänna förhållanden i Sverige som tydligen intresserar dem båda. Blommér avlider i Rom drygt 1 år senare.

På hösten 1851 reser även Rabbén till Frankrike. Hans avsikt med denna resa är inte känd. R säger själv, i sina efterlämnade anteckningar, att resan gick till södra Frankrike och Italien. Det förefaller emellertid vara mer än en slump att detta sker samtidigt med att Palm åker till Paris. Båda dessa herrar förblir också utomlands fram till hösten 1852.

En sak som är intressant ur en mer personlig synvinkel med denne Palm är att han bildar en brygga mellan min och min hustrus släkter då Blommér liksom Rabbén är barn till anor i våra respektive anträd. Då våra släkter varit geografiskt åtskilda finns inte så många beröringspunkter mellan våra respektive släkter.

Hos ritmästare Arvidsson fanns åren strax innan Palm kom dit en annan blivande konstnär vid namn Magnus Körner. Senare, under 1830-talet, kommer Körner att ha Blommér hos sig som elev. Arvidsson hade även jaktintresset gemensamt med R vilket N.P. Osberg berättar om. Möjligen är det från honom som följande anekdot härstammar, återgiven enligt Palmborg.

Ett prof på hans skicklighet redan då han var elev hos Arfvidsson, vill jag till slut omtala. Strax före ett besök, som Rabbén en dag gjorde hos Arfvidsson, hade en af Körner i aquarell målad tafla föreställande en rapphöna i narurlig storlek blifvit ställd på golfvet i ena hörnet af rummet. Rabbéns hund gjorde genast stånd för bilden, som om den var lefvande. Det bästa videtur målningen kunde erhålla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar