onsdag 5 juni 2013

Efterlämnade personliga handlingar


R:s efterlämnade papper finns arkiverade som två skilda poster på Lunds Universitets bibliotek, LUB. Den ena posten innehåller de brev han själv sparat, den andra hans samling av intyg, betyg, inrikes pass, etc. och, inte minst, hans biografiska notiser.

Breven, drygt 150, är sorterade på 75 avsändare. Bland avsändarna hittar man en hel del av den tidens ledande personligheter inom diverse områden. Efter att, som hastigast, bläddrat i ett fåtal har jag dragit slutsatsen att det stora flertalet är av formell natur, dvs att de rör hans arbete som läkare/universitetslärare och rådgivare i jordbruksfrågor. Dessutom finns några från hans mor och syster i Finland. När det gäller kontakterna med modern så har de skett genom ett ombud vid namn Renström som även varit skolkamrat till R. Denna omväg troligen pga bristande skrivkunskap hos modern. Modern är brevets jag, vilket kanske inte är så konstigt, däremot är det svårt att frigöra sig från att ombudet filtrerat språket så att det blivit mer högtravande än det annars skulle ha varit. Jag avser att återkomma med en lista över avsändare.

De positiva milstolparna i karriären finns representerade i den del som innehåller bl.a. betyg. Själv uppehåller han sig gärna vid de negativa sidorna i sina ”biographiske notiser”. Denna del av hans handlingar är inte lätt att följa. Om vi börjar med det positiva så är dessa notiser indelade i fem avsnitt vilket skapar ordning i form av en huvudstruktur. Sedan faller det isär.

Över många av sidorna går en vertikal linje som mer än antyder att innehållet är ersatt med något nytt. Så är också vanligen fallet. Förändringarna kan vara små och kosmetiska men även något mer omfattande. Som lök på laxen ligger sedan sidorna inte i ursprunglig kronologisk ordning, vilket gör det besvärligt att återskapa. Huruvida oordningen fanns redan när handlingen kom till arkivet eller om den uppstått där vet jag inte. En anledning till att dessa notiser över huvud taget finns, eller till att de omarbetats, kan vara att R publicerade en artikelserie om sina ungdomsminnen i Lunds Veckoblad 1863, detta enligt N. Palmborg. Detta är också ungefär den tid då hans notiser tillkommer, det kan man sluta sig till mha de referenser till händelser i omvärlden som finns på något ställe.

Den återgivning av hans ”biografi” som löper här parallellt på bloggen är alltså till delar ett pussel lagt av flera bitar som kan vara utbytbara. Jag har försökt välja de bitar som har mest information. Sedan har jag försökt följa ursprunget så långt möjligt. Svårtydda ord som jag ändå skrivit ett förslag som jag tror på har ett ? efter sig. Om jag inte ens har ett förslag så ersätts ordet av ???.

Min tolkning av R:s biografiska anteckningar har inte skett på plats. Av flera skäl så valdes att fotografera berört material för vidare bearbetning senare. Därvid uppstod en sekvens bilder som överensstämmer med ordningen i arkivhandlingen. Därefter fördes informationen över på dator (ordbehandlare) så troget ursprunget som möjligt tillsammans med informationen om vilken bild som var aktuell. Utifrån detta har sedan de sidor som syns i bloggen skapats. Därvid har ett fåtal mindre åtgärder vidtagits för att höja läsbarheten. Uppdelning i mindre avsnitt med hjälp av bokstäver ser jag även den som en mindre åtgärd. Ingen medveten förändring gjordes på textmaterialet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar